Szépkorúak tornája

Szépkorúak tornája – miért szükséges?

A kor előrehaladtával számos változás megy végbe szervezetünkben. A folyamatok kinél gyorsabban, kinél lassabban jelentkeznek. Ha magad elé képzelsz egy idős embert, a testtartásán erősebben vagy még csak gyengébben a következő jellegzetességeket figyelheted meg:

  • előre hajolt testtartás
  • előre esett fej
  • erősebb háti görbület
  • előre esett has
  • hajlott csípő
  • hajlított térdízület

A megváltozott testtartás mozgásbeli és funkcionális változásokat okoz:

  • nyaki izmok feszülése fejfájást, fülzúgást, szédülést okozhat
  • kisebb tüdőtérfogat, romló légzésfunkció, kevesebb oxigén a szervezet sejtjeinek működéséhez, lelassult anyagcsere, fáradékonyság
  • túlnyúlt izmok (hátizmok, hasizmok, farizmok) gyenge működése miatt állandó fáradtság-érzet, a helyes testtartás kialakításának és megtartásának képtelensége
  • rövidül izmok (nyak, mell, csípőizmok) mozgás-korlátozottságot, esetleg fájdalmat is okoznak
  • belső szervek összenyomott állapotban vannak, mely romló emésztést, székelési problémákat eredményezhetnek
  • gerincbántalmak, derékfájás, később végtagba sugárzó fájdalom a csigolyák rossz helyzete miatt
  • egyensúly problémák, gyakori esések a gyenge csípőizmok következtében
  • illetve gyakori botlások a rövidült csípőhorpasz, gyenge combizmok miatt, aminek szintén esés lehet a következménye.

Dolgozok én eleget a házban és a kertben – nem kell még szenior torna is nekem!

Tévedsz, elmondom miért van szükséged Neked is a szenior torna mozgásanyagára: Hétköznapjaink során bármit is teszünk, egyoldalú munkát végzünk. Ennek oka egyszerű, a szemünk az arcunkon, a fejünk elülső oldalán van. Ennek következtében minden tevékenységet magunk előtt, sokszor görnyedve végzünk. Legyen az konyhai munka, barkácsolás, kerti munka, irodai munka, kézimunka, bármi. Az állandó magunk előtt végzett munka (manipuláció) hatására a hátizmok túlnyúlnak, s elgyengülnek. A mellizmok viszont megrövidülnek. Ennek ellensúlyozására kell a mozgás, 50 felett a szenior torna.
(Zárójelben megjegyzem, óra előtt mindig hallom, hogy a veteményes kert ügyes bajos tapasztalatait osztja meg egymással a csoport).

Kinek javasoljuk a szenior tornát?

Fentiek igazolják az állítást, hogy mozogni idősebb korban is szükséges, a preventív (megelőző) szenior torna 50 év felett szinte kötelező! Sokan nem gondolnak bele hogy az idősebb korban végzett testmozgás (szenior torna) jóval nagyobb változást hoz életminőségünkben, mint a fiatalok esetében. Hiszen ennél a korosztálynál a látványos funkcióromlás megakadályozása a cél. A szenior torna gyakorlatait úgy állítjuk össze, hogy a fent idézett negatív változásokat megelőzzük, illetve megállítsuk, a funkciót helyreállítsuk. A szenior torna nem öncélú, hanem funkcionális. Célja, hogy a mindennapi életünket megkönnyítsük általa, az önálló életvitelünket minél tovább fenn tudjuk tartani, magunkról (s lehetőség szerint unokáinkról is) gondoskodni tudjunk minél tovább.

A szenior torna gyógytorna?

Nem, a szenior torna preventív, tehát megelőző torna. Célja az egészséges testtartás fenntartása, az egészség-megőrzés, a betegségek, rossz testtartás kialakulásának megelőzése. Tehát azoknak javasoljuk a szenior tornát, akiknek még nincsenek jelentős elváltozásaik (pl. porckorong-sérv), hiszen annak kezelése egyénileg, gyógytornával javasolt.

A Royal Fitnessben tartott szenior tornával elsősorban a törzsizmok erősítése és az ízületi mozgásterjedelem megtartása/növelése a cél. Most úgy gondolod, hogy a szenior tornát nem Neked találták ki? Biztosan? Nézzük csak:

Sokan elmondtátok, hogy azért jártok szenior tornára, hogy lehetőség szerint egész életetekben fenntarthassátok az önállóságotokat, hogy ne essetek le a lábatokról és ne legyetek kiszolgáltatott helyzetben.

Az önálló életvitel fontos cél. Ugyanennyire fontos a meglévő mozgásterjedelem fenntartása vagy növelése, hogy

  • elérd a polc tetején a lekvárt
  • hogy meg tudj fésülködni önállóan
  • be tudd csatolni a melltartódat vagy megtörölni a hátad fürdés után
  • frissen állj fel a karosszékből unokád köszöntésére
  • hogy le tudj hajolni egy lepottyant gombostűért
  • fenn tudd tartani egyenes testtartásod, megelőzd az idősekre oly jellemző előrehajlott testtartást
  • fel tudj lépni a nem alacsony padlós autóbuszra is
  • ne okozzon nehézséget néhány lépcső megtétele
  • hogy egyensúlyérzékedet fejleszd vagy szinten tartsd, megakadályozva a veszélyes eséseket
  • s ha már az esés nem megakadályozható, legalább puhán landolj

Ehhez tornázni kell.
Ha velünk mozogsz hétről hétre szenior tornán,

  • fenn tudod tartani egyenes tartásod
  • nem fog fájni a derekad
  • magad is le tudod vágni a lábujjaid körmét, megspórolhatod a pedikűröst…
  • megtanulsz egészségesen hajolni, emelni
  • az erősebb izmok jobban védik a gyengébb ízületeidet és csontjaidat
  • ráadásul megállíthatod a csontritkulásod
  • könnyebben fogsz belebújni a ruháidba, a kabát felvétele sem okoz gondot
  • kevesebb fáradtságodba kerül a napi feladataid ellátása és még
  • az általános közérzeted is jobb lesz

„Szívesen mennék szenior tornára, de nem fogom tudni megcsinálni a feladatokat, sosem tornáztam.”

Nem kell aggódnod. A meglévő 6-8 főből álló „kemény mag” is nagyon eltérő képességű. Kb 60-80 év között van a korosztály, más-más problémákkal, de mindenki az erejéhez/képességességeihez mérten végzi a gyakorlatokat.

ESZKÖZÖK, amelyeket használunk a szépkorúak tornáján:

  • fit-ball v. gimnasztikai labda
  • gumiszalag
  • soft ball
  • kézisúlyzó
  • jóga-szalag
  • TRX
  • balett-rúd
  • bordásfal
  • step lépcső

Milyen vigyek magammal a szenior tornára?

  • Könnyű tréning ruha, amiben könnyedén tudsz mozogni.
  • Váltócipő, de mi nagyon szeretünk mezítláb tornázni.
  • Víz
  • Kis törölköző

Miért szükséges az egyensúly-érzéket fejleszteni idős korban?

Az egyensúly érzék fejlesztésére egész életünkben szükségünk van, fokozottan igaz életünk 3. harmadára. Ebben az időszakban az érzékszervek és izmok gyengülésével egyensúly rendszerünk is rosszabban funkcionál. Nagyobb az elesés veszélye, s ennek következményei sokkal súlyosabbak, mint korábban. Így az egyensúly-érzék fejlesztése minden szenior tornán hangsúlyos feladat.

Sajnos azt is nehezen vesszük tudomásul, hogy néhány nappal elmúltunk 20 évesek, s nem csak a kinézetünk változott meg, hanem testünk működése is. Vegyük figyelembe, hogy ami könnyedén ment 20-30 évvel ezelőtt, azt ma már nem valószínű, hogy ugyanolyan kecsesen és biztonságosan hajtjuk végre… A landolásról nem is beszélve! Az akrobata mutatványok ideje lejárt. A karácsony, húsvét előtti nagytakarításba vonjuk be a fiatalabb generációt! Nem feltétlen szükséges nekünk billegni a létra tetején ablakot pucolva, függönyt aggatva vagy pókokat kergetve. A felfelé néző tekintet, hátrafeszített nyak könnyen szédülést okozhat, s a magasból esés következményeiből nehezen lábalunk ki. A családnak könnyebb leszedni helyettünk a függőnyt, mint hónapokig ápolni bennünket az esés következményeként.

Amit tehetünk az a megelőzés, a stabilitás növelése. S az sem titok, hogy a jó, rugalmas izomzat, sportos test ritkábban és ügyesebben esik, és persze kevésbé sérülékeny.

Szenior tornán erőt is fejlesztünk? Nem vagyok én súlyemelő!

De súlyokat mindenki emel, kezdve egy palack vagy egy karton ásványvízzel, aztán ott a kutyus vagy a kisunoka emelgetése. És persze amikor ki kell pattannunk a fotelból, mert csenget a postás, ahhoz is az erős izmok szükségesek. De beszélhetünk az inkontinenciáról is. Nem feltétlen a záróizmok ereje okoz problémát, hanem hogy lassan jutunk ki a mellékhelységig, mert már nem pattanunk fel olyan fürgén. A folyamat itt is megváltoztatható, az izmok ereje és a robbanékonyság ebben a korban is javítható!

És nyújtani is fogunk? Mi ez, balett-intézet vagy szenior torna?!

Igen. Az izmaink megfelelően csak akkor működnek, erőt akkor tudnak kifejteni, ha hosszuk optimális. Nem túlnyúlt és nem rövidült. Ezért a túlnyúlt izmokat erősítjük a rövidült izmokat pedig megnyújtjuk. Így nem csak erősebbek, hanem mozgékonyabbak is leszünk. Ízületeinket izmok ölelik körül, s az ízületek működését, mozgását meghatározza az adott ízület felett áthaladó izom. Ha úgy érzed, hogy ízületed beszűkült, akkor az ottani, ízületet mozgató izmokat kell “kezelnünk”, hogy a korábbi funkció visszatérjen.

Mennyi ideig tart a foglalkozás?

55 percesek a foglalkozások. Minden tornát egy kis relaxációval zárunk.

 

Sándor Anikó várja a szép korúakat mozogni, itt Vácon a Royal Fitnessben.

Időpontok: Minden Kedd és Csütörtök 10:00-tól
Tel.: +36305224151
Web: http://sandoraniko.hu/